zondag 17 maart 2013

Welk effect had deze stage op mij?

Ik heb tijdens dit keuzetraject vooral geleerd dat audiovisueel werken in de kleuterklas heel belangrijk is. Kijken en luisteren zijn beide basisdoelen voor de kleuters en we mogen luisteren zeker niet vergeten!

Toch denk ik dat het niet altijd gemakkelijk is om rond geluiden te werken. De activiteit met de geluidenmemory is bijvoorbeeld heel leuk om te doen, maar kan je niet als je alleen staat in een klas. Je hebt er een stille ruimte voor nodig en je kan moeilijk alle andere kleuters alleen laten. Je kan het eventueel wel klassikaal eens proberen.

Tijdens deze stage heb ik ook zelf met digitale middelen kunnen werken, die ik anders niet gebruik. Ik denk maar aan de overheadsprojector en Windows Live Moviemaker.

Ik had wel niet altijd deze digitale middelen nodig, om aan audiovisueel onderwijs te doen. De kleuters vinden al die snufjes wel leuk, omdat het nieuw is voor hen, maar ze vinden het even leuk om gewoon eens door een andere bril te kunnen kijken of eens stil te worden buiten en gewoon te luisteren naar de omgeving.

Deze audiovisuele stage heb ik ook ervaren als een muzische stage. Het resultaat doet er niet toe. Het belangrijkste is dat de kleuters de kans krijgen om audiovisueel te werken.

Verder zijn er dingen die ik tijdens mijn stage gedaan heb en die ik nu anders zou aanpakken:
  • In de audiovisuele hoek meer zelfstandige activiteiten voorzien zoals het schimmenspel. Ik had bijvoorbeeld een geluidenmemory met foto's kunnen aanbieden, of kijken met vergrootglazen in zoekboeken, ...
  • Om meer de gevoelens in de geluiden te benadrukken had ik misschien beter met filmpjes gewerkt. Film toont bijvoorbeeld een spannend moment wanneer een spannend geluid wordt afgespeeld op de achtergrond.
  • Ik zou de kleuters ook meer geluiden laten ontdekken op een andere locatie. Nu ben ik steeds aan de slag gegaan met de geluidenkoffer en met voorwerpen uit de klas. Ik vind het ook heel spijtig dat de geluidenwandeling mislukt is en dat ik niet meer de kans gehad heb om met de kleuters buiten te gaan door het slechte weer. In het vervolg zou ik dan mijn geluidenwandeling begeleid doen en zou ik de kleuters ook meenemen naar de turnzaal of de refter of de lagere school of ...
  • ...
Kortom, ik vond het een hele leuke, boeiende en muzische stage, maar wel niet zo gemakkelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten