woensdag 6 maart 2013

Dag 5: Wat hoor ik toch? Wat hoor ik toch?

Ondertussen waren we terecht gekomen in de creatieve fase van de leerlijn van deze week. In deze fase had ik voorzien om samen met de kleuters, met het ongekende lied 'Wat hoor ik toch? Wat hoor ik toch?' te spelen.



De bedoeling hiervan was dus de kleuters op een expressieve manier te laten verwerken wat ze tot nu toe al geleerd hadden over geluiden. Daarom had ik in mijn lesvoorbereiding het herkennen van geluiden voorzien en het zelf zoeken van geluiden, maar deze activiteit ging niet zo goed. Ik had zelf wat expressiever moeten zijn en de kleuters antwoorden steeds, door het feit dat in mijn beeldverhaal een aap werd getoond, met aap op de vraag 'Wat hoor ik toch? Wat hoor ik toch?' i.p.v. mee te zingen. Hierdoor ben ik enkel tot het herkennen van geluiden gekomen.

Dus ik vraag me wel of ik deze stap van expressie niet beter anders had kunnen aanpakken. Ze gingen hierbij denk ik niet genoeg met de geluiden zelf expressief aan de slag. Het leek meer een terugblikken. Wat ik beter had kunnen doen, is ze bijvoorbeeld laten bewegen op de geluiden die ze gevonden hadden.

Het geluidendobbelspel dat hierop volgde, was wel een succes. Hiermee sloot ik sterk aan bij hun gewoonten in de klas. De kleuters spelen immers geregeld een gezelschapspel. Bovendien vonden ze het leuk nieuwe geluiden in de geluidenkoffer te ontdekken!



Vandaag was er ook geen klasfotograaf van dienst. Ik was vergeten een klasfotograaf aan te duiden. Dit vind ik heel jammer! Vanaf nu vergeet ik het niet meer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten