zaterdag 16 maart 2013

Welk effect had deze stage op de kleuters?

De kleuters kregen tijdens deze stage de kans om heel muzisch te werk te gaan. Hun eigen inbreng was van grote belang, het resultaat deed er minder toe. Ze mochten hun eigen gevoel, idee, naar voren brengen. Ze probeerden allerlei leuke geluiden te zoeken, ze maakten hun eigen versie van een sprookjesfiguur of sprookje en zochten daar een geluid bij wat zij vonden dat erbij paste en het filmpje van 'Krieltje, de olifant' mochten ze met hun eigen geluiden illustreren.

Daarnaast vonden de kleuters het heel leuk te mogen experimenteren met geluiden. Ze vonden het leuk geluiden te ontdekken, die niemand zou kunnen raden. Dit heb ik vooral ondervonden tijdens mijn BA: geluidendobbelspel.

Verder kregen ze ook de kans om de digitale middelen die ik in mijn stage gebruikt heb, uit te testen. Dit spreekt hen aan. Ze krijgen immers niet altijd de kans om met een digitaal fototoestel, een dictafoon, een overheadsprojector of een computer te werken. Naarmate de stage vorderde, begonnen ze zelf te filmen, probeerden ze zelf een digitaal prentenboek te maken. Bij het gebruik van de overheadsprojector wisten ze zelf snel hoe ze hun transparant erop moesten leggen en ook bij het dictafoontje hoefde geen uitleg meer.

De kleuters moesten ook heel vaak samenwerken. Zo moesten ze per 2 geluiden zoeken bij 1 kleuter zijn/haar tekening. Jente en Yelco hebben samen het digitale prentenboek van 'Krieltje, de olifant' gemaakt. Ze toonden elkaar hoe ze geluiden moesten opnemen, filmen, foto's nemen. ...

Tenslotte begonnen de kleuters ook gerichter te luisteren en te kijken. Tijdens het zen-moment concentreerde ze zich echt en zochten naar dingen die anderen niet gehoord zouden hebben. Ze wezen mij steeds op leuke geluiden. Bijvoorbeeld als ze hun jas moesten aandoen, liet Jarne mij het geluid van zijn jas horen en zei: 'Luister juf, ik heb nog een geluid gevonden!' Of Hanne ontdekte dat de zaklamp toch geluid kon maken en was heel fier. Ook de klasfotograaf was steeds gedetailleerder. Ze begonnen uit zichzelf te filmen en probeerde zelfs zichzelf te filmen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten