woensdag 6 maart 2013

Dag 3: Joris en de draak

Deze dag stond helemaal in het teken van sprookjes en het experimenteren met de overheadsprojector en het tekenen van een eigen sprookjesfiguur.

Toen de kleuters binnenkwamen hadden ze meteen oog voor dat de overheadsprojector.

Na het onthaal toonde ik, met behulp van de overheadsprojector, een prent op transparant van Joris en de draak en vertelde ik kort het sprookje (weliswaar aangepast).




Ik deed dit om het experimenteren met de overheadsprojector en het transparanttekenen in te leiden.

Het experimenteren met de overheadsprojector begon wat moeizaam. De kleuters gingen meteen over tot tekenen.

Toch wou ik dat ze ook de mogelijkheden van de overheadsprojector leerden kennen en riep ik ze bij me. Ik begon met wat schaduwspel en algauw volgden ze mijn voorbeeld. Ondertussen keken ze naar het effect op de muur. Vervolgens bood ik hen wat materialen aan en gekleurde transparanten. De kleuters vonden het vooral verrassend hoe de gekleurde transparanten van kleur veranderden als je er een andere op legde.

 

 

Daarna liet ik hen met stiften op een transparant tekenen. Eerst mochten ze een beetje oefenen op de overheadsprojector zelf, vervolgens mochten ze een hele tekening maken over een sprookjesfiguur en deze tonen aan de anderen, door middel van de overheadsprojector. De kleuters zochten zelf naar hoe de transparant het best op de overheadsprojector moest liggen.



Tijdens deze activiteit was het soms moeilijk om het thema sprookjes naar voren te brengen, maar er zaten toch enkele leuke tekeningen tussen.

Op het einde van de dag, blikten we weer samen terug op de activiteiten van de dag adhv van de foto's van de klasfotograaf van dienst. Hierbij moet ik volgende keer ook nog meer aandacht besteden aan de gedane activiteiten en niet alleen aan de foto's alleen!

Enkele foto's van de klasfotograaf van dienst zijn:



 
De kleuters beginnen meer en meer details te trekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten