woensdag 6 maart 2013

Dag 4: DE geluidenwandeling

Nadat ik de laatste kleuters een transparanttekening liet maken over hun favoriete sprookjesdier, ...



 


... was de volgende stap een geluidenwandeling buiten. Muziekkabouter Jupp toonde eerst zijn sprookjesdier.


Daarna vroeg hij aan de kleuters of zij geen zin hadden om op geluidenwandeling te gaan. We zouden dan een wandeling maken over de speelplaats en in de speeltuin.

Ik had me op voorhand wel al afgevraagd of deze geluidenwandeling wel zou lukken. Ik en mijn klasmentor hadden immers besloten de geluidenwandeling klassikaal te doen. Reden hiervoor was alle kleuters deze ervaring te laten opdoen.

MAAR deze activiteit ging niet zoals ik het in mijn hoofd had. Ik had geen fluitje bij me, dus het was moeilijk om de kleuters buiten in de hand te houden. Daarnaast wilden de kleuters ook niet geblinddoekt worden. Ik had het toch beter begeleid in kleine groep gedaan!

Uiteindelijk heb ik dan besloten om te wandelen op de speelplaats en hen geluiden te laten zoeken. Ik vroeg hen hoe ze bijvoorbeeld geluid konden maken met een bank en waar we nog geluiden zouden kunnen vinden, ... Dit ging al iets beter, maar uiteindelijk begonnen de kleuters in het wilde weg rond te lopen. Ik ga mijn activiteit voor donderdag zeker aanpassen! Dan staat er weer een geluidenwandeling op het programma, maar met dictafoon.

DUS ik heb geleerd dat je een geluidenwandeling best niet klassikaal doet. Ook hen spontaan op de speelplaats naar geluiden laten zoeken gaat wel, maar dan moet ik in het vervolg wel een fluitje meenemen!

Verder was er weer een klasfotograaf van dienst:



'Oh nee, er zit een spin in de w.c.!':







Geen opmerkingen:

Een reactie posten