zondag 17 maart 2013

De presentatie in Heverlee

Wat ik tijdens deze presentatie geleerd heb is:
  • Ik vond de groeiende audiovisuele hoek van Berdien heel leuk. Ik vind het spijtig dat ik niet meer uit mijn audiovisuele hoek gehaald heb. Ik had er meer ZA moeten in aanbieden rond kijken en luisteren.
  • Wanneer we werken met digitale middelen, is het belangrijk hier heel bewust mee om te gaan. De kleuters moeten leren wanneer en hoe ze deze digitale middelen kunnen gebruiken. We gebruiken een fototoestel bijvoorbeeld niet als we naar het toilet gaan.
  • Audiovisueel werken brengt inderdaad iets ontspannends naar boven. Alle andere studenten hadden ook opgemerkt dat geluid en beeld de kleuters rustig maakt. Dit is zo het geval tijdens het kijken naar een filmpje, het ontdekken van geluiden, de zen-momenten, ...
  • Nogmaals werd beklemtoond dat audiovisueel onderwijs niet draait om alleen het digitaal werken. Een computer, een dictafoon, ... zijn enkel digitale middelen die gebruikt worden om aan audiovisueel onderwijs te doen. Kijken en luisteren daarentegen staan centraal.
  • Ook in bij audiovisueel onderwijs is het belangrijk om 3-jarigen vooral te laten experimenteren. Zij leren immers door te experimenteren.
  • Bij anderstalige kinderen is het juist heel nuttig om audiovisueel te werken. Door middel van geluid en beeld krijgen zij de kans om de wereld te verkennen. Ik heb tijdens mijn stage ook gewerkt met het handboek taal-materiaal. Daaruit heb ik de activiteit geluiden herkennen en opnemen gehaald. Hierin wordt al heel veel taal aangereikt, wat nuttig is voor anderstalige kleuters.
  • Audiovisueel werken kan kinderen met een stoornis zoals bijvoorbeeld ADHD helpen in de sociale omgang met andere kleuters.
  • Ik had ook een kijkdoos bij in de audiovisuele hoek kunnen zetten. Dit is dan geen doos met allerlei materialen om te kijken, maar een doos waarin de kleuters allerlei dingen kunnen ontdekken door erin te kijken. Dit had ik ook zelfstandig kunnen aanbieden.
  • Nog een leuke zelfstandige activiteit vond ik de juiste foto plaatsen bij het juiste geluid of omgekeerd.
  • De kleuters krijgen de kans om ook meer over elkaar te reflecteren tijdens het beschouwen.
  • Het geluidenconcert is ook een leuke activiteit. Hierbij moeten de kleuters zelf een geluid aan een prent toekennen. Vervolgens duidt de leidster een prent aan en spelen de kleuters het geluid dat bij de prent hoort.
  • Emoties kan je duidelijker maken adhv een emotiemeter en het bekijken van filmpjes. Film toont bijvoorbeeld een spanning, terwijl er op de achtergrond een spannend geluid wordt afgespeeld.
  • Bij het tekenen van geluiden vond ik het leuk gevonden te beginnen met een potlood dat danst op het geluid en dat voor te doen. De kleuters gaan zo meer geneigd zijn om het geluid zelf te tekenen ipv de bron.
  • Een wandeling waarbij kinderen door andere brillen kunnen naar de omgeving kijken, spreekt ook enorm aan en zag er ook heel leuk uit.
  • Tijdens een presentatie is je uitstraling van groot belang. Ik vond mijn presentatie zelf niet zo geslaagd. Ik was de hele tijd aan de tijd aan het denken en ben uiteindelijk veel vergeten te vertellen, wat ik zeker dan wou vertellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten