donderdag 14 maart 2013

Dag 9: Krieltje, de olifant: een boek vol geluiden

Om deze laatste stagedag in te leiden, startte ik met het tonen van de stand van zaken i.v.m. met ons digitaal prentenboek 'Krieltje, de olifant'. Gisterenavond had ik er immers nog zelf de tekst op ingesproken en dit wou ik de kleuters laten zien.



Het duurde voor de kleuters wel iets te lang soms. Ik had de tekst meer moeten beperken!
Ook merkten de kleuters op dat er nog altijd geen geluiden in voorkwamen. Ik zei dat ik al naar geluidjes had gezocht en vertelde het verhaal opnieuw, dit keer geïllustreerd met instrumenten. Meestal verloopt een muzikaal geïllustreerd verhaal bij mij niet goed, maar deze keer wel. De kleuters waren heel aandachtig.

Als verwerking, speelde ik of een andere kleuter op een instrument. De anderen moesten dan aangeven welk dier uit het verhaal ze gehoord hadden. Zo zorgde ik ervoor dat ze de klanken beter konden onthouden.

Na de speeltijd, vertelde ik hen dat ik de geluiden bij het verhaal wou opnemen, maar dat plots alle instrumenten verdwenen waren. De kleuters moesten nu op zoek naar voorwerpen die geluiden maakten en die bij de dieren pasten. Ik wou hiervoor naar buiten gaan, maar door het slechte weer kon dit niet doorgaan. De kleuters zochten dan naar voorwerpen in de klas.

Omdat ik schrik had dat ik de geluiden er niet bij zou kunnen plaatsen na de middag, stelde juf Heidi dan voor om de kleuters de geluiden zelf weer te laten maken, terwijl het filmpje afgespeeld werd.

En zo deden we het ook na de laatste speeltijd. Iedereen was heel stil. Ik hielp de kleuters door aan te geven wanneer ze mochten spelen en wanneer ze moesten stoppen.

Dan was het weer tijd voor een voorstelling van de foto's van de klasfotograaf van dienst:









Het lijkt wel of Lia zelf een digitaal prentenboek wou maken :).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten