woensdag 13 februari 2013

Tweede workshop Aifoon

Tijdens deze tweede workshop Aifoon kwamen we zelf meer in actie.

Gedurende de eerste opdracht moesten we opnieuw een stukje film voorzien van geluid. Belangrijk hierbij was, dat je vertrok vanuit één kernwoord dat aangeeft waarover de film gaat en dat je de 'roomtone' niet over het hoofd zag. Met 'roomtone' bedoelen we het geluid dat de kamer waarin het verhaal zich afspeelt, heeft.

Dit was geen gemakkelijke opdracht, maar uiteindelijk is het ons gelukt. Om te beginnen hadden we het kernwoord 'mysterieus' vastgelegd. Daarna stelden we een lijst op met alle mogelijke geluiden die we nodig achtten in de film. Vervolgens koppelden we aan elk geluid een klankbron. Dit kon eender welk voorwerp zijn. Zo gebruikten we zelfs een mascara om een ploffend geluid te bekomen. Ook had ik van thuis voorwerpen zoals een handdoek meegebracht om een ventilator na te bootsen. Zoals we immers eerder al hadden geleerd, toont dit weer aan dat we met ontraditionele voorwerpen mooie geluiden kunnen maken. Uiteindelijk plaatsten we de geluiden bij het bewegende beeld in het programma Sony Vegas. Onze technieker van dienst was Sam. Dit verliep redelijk vlot, maar het was niet altijd gemakkelijk om op het juiste moment het juiste geluid te laten horen.

Na ongeveer twee uur werken, was ons filmpje af en mochten we het aan de ganse groep tonen. Ook bekeken we het filmpje van de andere groep. Na het bekijken van beide filmpjes, onthoud ik vooral dat je best zelf extra beelden maakt en geen bestaande beelden toevoegd en weer dat indirecte geluiden heel belangrijk zijn voor de sfeer van de film.

In de namiddag gingen we naar buiten met de hoofdtelefoons en de Portables Recorders. We gingen naar de parking van het school. Daar luisterden we gedurende 3 minuten naar geluiden uit de omgeving. Tijdens deze 3 minuten, hoorde ik vooral auto's en slechts enkele vogeltjes. Vroeger zou dit andersom zijn geweest.

Vervolgens namen we op de parking allemaal plaats op een verschillende ondergrond. Dan probeerden we allemaal tegelijk regen na te bootsen.

Wist je trouwens dat regen ervoor zorgt dat blinde mensen kunnen 'zien'? Wanneer regent valt op verschillende soorten materialen, vormen, veroorzaakt dat verschillende klanken en weten blinde mensen hoe een voorwerp  er ongeveer uitziet.

Terug in de klas, beluisterden we het resultaat. Nadien kregen we een filmfragment te zien, van hoe het beter kan. Door met een hele groep mensen met de vingers te knipperen, op de benen te slaan, te springen, ... kreeg je een veel realistischer en mooier effect.

Als laatste opdracht, kregen we een tekening. Deze tekening moesten we voorzien van geluid. Dit was geen gemakkelijke opdracht, maar het is ons toch goed gelukt. Opmerkelijk was hoe sterk de filmpjes van elke groep verschilden met elkaar.

Tenslotte bespraken we in groep de voorbije dagen en zochten we naar een vertaling van de activiteiten in de kleuterklas.

Ik vond deze beide workshops heel boeiend. We weten zeer veel over zowel stilstaand als bewegend beeld, maar geluid bleef tot nu toe altijd op de achtergrond.

Enkele activiteiten die we vanuit deze workshops meekregen en kunnen toepassen in de kleuterklas zijn:
  • het 'zen-moment' waarbij we luisterden naar de omgeving
  • de geluidenwandeling in duo, waarbij de leider de Portable Recorder richt en de volger met de ogen toe luistert
  • een prentenboek voorzien van geluiden, gemaakt op een ontraditionele manier. Bijvoorbeeld het geluid van een pepermolen, stellen voetstappen voor. Ook belangrijk hierbij is: Hoe kunnen we het verhaal nog spannender maken?
  • geluiden maken met het lichaam
  • een geluidenquiz, waarbij het belangrijk is dat de nadruk niet op het resultaat ligt, maar op de verbeelding van de kleuters
  • een trechterdiadeem maken om beter te kunnen luisteren
  • verschillende soorten brillen maken
  • schilderen op muziek
  • een schimmenspel op doek
  • een schilderij vertalen in geluiden
Uit dit laatste gesprek kan ik ook besluiten dat:
  • We moeten vertrekken vanuit het luisteren en kijken. Dit zijn de basisdoelen.
  • We hoeven niet met apparatuur te werken.
Daarnaast kregen we nog enkele belangrijke sites en software mee:

Belangrijke sites:
Belangrijke software:
  • VLC
  • Reaper



Geen opmerkingen:

Een reactie posten