maandag 11 februari 2013

Eerste workshop Aifoon

Vandaag ben ik naar Heverlee gegaan voor mijn allereerste workshop Aifoon. Dit is een organisatie die zich vooral focust op het doel luisteren.

Tijdens deze workshop kregen we allerlei opdrachten.

De eerste opdracht bestond eruit een duo te vormen. Binnen dit duo moesten we twee taken verdelen, namelijk de taak van leider en de taak van volger. De leider kreeg een Portable Recorder, die geluiden kan versterken. De volger moest de ogen sluiten en kreeg een hoofdtelefoon op de oren.

Vervolgens wandelden we door de gangen van de school. De leider richtte de Portable Recorder in de richting van enkele geluiden, zoals het opengaan van een deur, een lopende kraan, gekraak van papier, ... De volger hield ondertussen de ogen toe om goed te kunnen luisteren.

Het eerste waaraan ik moest denken, na deze opdracht was het woord 'chaos'. Ik moest aan dit woord denken omdat ik tijdens de wandeling heel veel geluiden te horen kreeg en ik niet kon uitmaken wat wat was.

Na deze opdracht moesten we op zoveel mogelijk verschillende manieren geluid proberen te maken met één voorwerp dat je van thuis had meegebracht.

Voor deze opdracht had ik gekozen voor een zakje met papieren zakdoeken. Ik vond het niet gemakkelijk om met dit zakje verschillende manieren om geluid te maken, te bedenken.

Eenmaal iedereen een manier had gevonden, werd het geluid opgenomen. Daarna moesten we beschrijven wat we hoorden.

Ik vond het opmerkelijk, hoe ik bij het beluisteren van deze geluiden, de geluiden meteen associeerde met gekende klanken. Bijvoorbeeld, toen Berdien met haar lepels over elkaar wreef, moest ik meteen aan de klank, die hoeven van paarden op steen maken, denken. Ik vond dit zo opmerkelijk omdat je eigenlijk weet hoe de geluiden werden gemaakt, maar toch werd meteen je verbeelding aangesproken.

Dit werd nog eens extra beklemtoond, toen we moesten luisteren naar eerder opgenomen geluiden, dus geluiden waarvan we niet weten wat ze werkelijk zijn. Zo associeerde ik het geluid van een bruistablet Dafalgan in een glas met water, meteen met het bakken van eten in de friteuse.

Daarna gingen we weer per twee op pad voor de volgende opdracht. Het doel van deze opdracht was om één 'freestyle' geluid, een onherkenbaar geluid en één ander geluid, dat licht en ontspannend was, op te nemen.

Dit was geen gemakkelijke opdracht!  Dit omwille van twee moeilijkheden. De eerste moeilijkheid lag erin dat het nergens helemaal stil was en de tweede moeilijkheid had te maken met het vinden van een geluid dat bij ons gegeven gevoel paste. Uiteindelijk hadden we dergelijk geluid gevonden in het tikken op elkaar van bladeren van een haag, door de wind. Het gevoel dat we bij dit geluid bedoelde, werd nadien ook in de klas ervaren.Dus dit deel van onze opdracht was geslaagd. Ons 'freestyle' geluid was het geluid van een karretje dat over de stenen buiten werd gereden. Dit werd nadien in de klas als heel zwaar, dreigend ervaren, maar werd niet meteen herkend. Dus deze opdracht was ook gelukt.

Na de middagpauze kregen we een natuurdocumentaire te zien zonder geluid. In groep probeerden we vervolgens de natuurdocumentaire van geluid te voorzien. Uiteindelijk bekwamen we samen een mooi resultaat. Sommige geluiden vond ik heel goed gevonden, zoals het geluid van het opblazen van een ballon en het geluid van het toegaan van een ritssluiting voor de opgroeiende paddenstoelen. Ook het toevoegen van het geluid van wind en het geluid van brekende takjes door met parels over elkaar te wrijven, vond ik heel leuk! Zo zie je maar hoe je met alledaagse voorwerpen hele mooie geluiden kan maken die vaak mooier zijn dan het echte geluid en dat achtergrondgeluiden toch onmisbaar zijn bij een film. Met de achtergrondgeluiden is de film meteen een stuk interessanter.

Dan gingen we andersom te werk. We kregen geluiden van een film te horen en moesten beschrijven waaraan deze geluiden ons deden denken. Dit beklemtoonde meer dat geluid heel erg de sfeer van een film bepaald. Gewoon al door te luisteren, voelde je de spanning die de film wou tonen.

Tenslotte hadden we het terug over de geluiden die we zelf met een alledaags voorwerp hadden opgenomen. Ditmaal kregen we de geluiden opnieuw te horen en moesten we het geluid tekenen. Dit had de bedoeling er ons op te wijzen dat je geluid kan benaderen vanuit verschillende parameters. Deze parameters zijn de textuur van het geluid, de dynamiek van het geluid (of geluidsterkte), het ritme en de toonhoogte waarin het geluid voorkomt.

Daar ik vooral naar de textuur van mijn geluid luisterde, tekende ik vuurwerk. Anderen richtten zich meer op het ritme en trokken verschillende streepjes. Weer anderen luisterden dan weer naar de toonhoogte en tekenden een lijn van hoog naar laag.

Tussen dit alles door, kregen we ook enkele leuke weetjes mee. Wist je bijvoorbeeld dat ...
  • er een vogel bestaat, die elk geluid dat hij hoort, kan nabootsen. Zijn naam is de lyrebird. (zie volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=WeQjkQpeJwY)
  • er een experiment in de Verenigde Staten is geweest, waarbij een man een geluidsdichte kamer heeft gebouwd in een woestijn en dat de maximale duur dat een persoon in deze kamer kon blijven, amper drie kwartier is. Op dat moment begon hij al dingen te zien die er niet waren.
  • een scène uit Lord of the Rings waarbij een massa Orks spreken, opgenomen werd in een voetbalstadion en nadien werd gemanipuleerd. (zie volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=tmt-l7ugOh8)
Kortom, ik vond het een zeer leerrijke eerste workshop. Naast de voorgaande leuke weetjes, leerde ik vooral dat ...
  • je je met de ogen toe beter kan luisteren.
  • stilte heel belangrijk is bij het onderzoeken van geluid, maar dat complete stilte niet bestaat.
  • een geluid meteen je verbeelding aanspreekt.
  • een geluid een gevoel kan weergeven. Dit kan eender welk gevoel zijn.
  • geluiden bij een film nadien pas worden toegevoegd.
  • alledaagse voorwerpen manipuleren je mooiere geluiden kan opleveren dan de normale geluiden.
  • indirecte geluiden zorgen voor de sfeer van de film. Ze zorgen ervoor dat de kijker heel erg betrokken raakt bij de film, er als het ware helemaal in opgaat.
  • geluid kan benaderen vanuit 4 parameters, namelijk textuur, dynamiek, toonhoogte en ritme.
Ik kijk al uit naar de volgende workshop!







 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten